LNG στο Θερμαϊκό: Αντιδράσεις για “οικολογική βόμβα” στην καρδιά του Θερμαϊκού κόλπου
Κοινή ανακοίνωση εξέδωσαν η «Κίνηση 2310» και η «Οικολογία-Αλληλεγγύη» όσον αφορά το θέμα της κατασκευής διπλού πλωτού σταθμού LNG στον όρμο της Θεσσαλονίκης – Η περίπτωση του Δ. Θερμαϊκού.
Αντιδράσεις έχει προκαλέσει στη Θεσσαλονίκη και σε μερίδα του πολιτικού κόσμου, η κατασκευή πλωτής εξέδρας υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG) στον Θερμαϊκό κόλπο. Με κοινή τους ανακοίνωση, οι δημοτικές κινήσεις «Κίνηση για τη Θεσσαλονίκη 2310», με επικεφαλής τον Άκη Σακισλόγλου, και η «Οικολογία-Αλληλεγγύη», με επικεφαλής τον Μιχάλη Τρεμόπουλο, απορρίπτουν την κατασκευή Πλωτού Σταθμού Υγροποιημένου Φυσικού Αερίου (LNG) στον Θερμαϊκό, κάνοντας λόγο για πιθανές μεγάλες επιπτώσεις στην ασφάλεια και στο περιβάλλον.
Όπως σημειώνουν, «η προθεσμία μόλις 15 ημερών, εντός της προεκλογικής περιόδου, που δόθηκε από τη Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας (ΡΑΑΕΥ) προς τους δήμους του Πολεοδομικού Συγκροτήματος της Θεσσαλονίκης οι οποίοι έχουν θαλάσσιο όριο στον Θερμαϊκό Κόλπο, ώστε να υποβάλουν αντιρρήσεις στο αίτημα για την επέκταση της υπάρχουσας αδειοδότησης για την κατασκευή Πλωτού Τερματικού Σταθμού LNG, είναι προσχηματική. Και θυμίζει αντίστοιχες μεθοδεύσεις που έγιναν στην περίοδο της καραντίνας για τον κορονοϊό, όπως η έγκριση της καύσης απορριμμάτων στην τσιμεντοβιομηχανία ΤΙΤΑΝ».
Η ιστορία και η θέση του
Η ιστορία ξεκινάει τον Σεπτέμβριο του 2022, οπότε και χορηγείται άδεια μετά από απόφαση της ΡΑΑΕΥ για το έργο «Thessaloniki FSRU» στην εταιρία Elpedison για ανεξάρτητο σύστημα φυσικού αερίου.
Ειδικότερα πρόκειται για μια από τις πέντε πλωτές μονάδες αποθήκευσης Υγροποιημένου Φυσικού Αερίου που σχεδιάζουν ιδιώτες επενδυτές. Σημειώνεται ότι δυο παρόμοιοι στην Ρεβιθούσα και στην Αλεξανδρούπολη βρίσκονται ήδη σε λειτουργία.
Η πλωτή εξέδρα θα είναι μόνιμα αγκυροβολημένη στον Θερμαϊκό κόλπο και όπως χαρακτηριστικά αναφέρεται στην ανακοίνωση: «Η χωροθέτηση της μονάδας προβλέπεται να γίνει σε απόσταση μόλις 3,4 χλμ από την 6η προβλήτα του λιμένα Θεσσαλονίκης και 3,1 χλμ από την ακτή της Χαλάστρας στα δυτικά. Η απαιτούμενη πλωτή επιφάνεια ανέρχεται σε περίπου 80 στρέμματα ενώ ο συνολικός όγκος της μονάδας υπολογίζεται σε 170.000 κυβικά μέτρα. Δηλαδή, θα πρόκειται για μια επιβλητική αντιαισθητική εγκατάσταση».
Είναι σημαντικό να σημειωθεί ότι η αντίστοιχη μονάδα που λειτουργεί στη Ρεβυθούσα, απέχει 10 χλμ από τον Πειραιά και 40 χλμ από την Αθήνα, ενώ αυτή της Αλεξανδρούπολης απέχει 17 χλμ από τις ακτές της.
Οι αντιδράσεις του ΜέΡΑ 25
Αναταραχές και σε μερίδα του πολιτικού κόσμου έχει προκαλέσει η κατασκευή της πλωτής εξέδρας υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG) στον Θερμαϊκό κόλπο. Το ΜέΡΑ 25 έχει βγει μπροστά, θέλοντας να ενημερώσει τους πολίτες της Θεσσαλονίκης, γι’ αυτό και -προ ημερών- παρέθεσε και σχετική συνέντευξη Τύπου, ενώ καλεί όλα τα κόμματα, αλλά και τους δήμους του πολεοδομικού συγκροτήματος της Θεσσαλονίκης να πάρουν θέση.
Μεταξύ όσων διατυπώθηκαν, εκφράστηκαν ξεκάθαρα οι φόβοι και οι ενστάσεις για την κατασκευή της γέφυρας και έγινε σαφές ποιος είναι ο κύριος λόγος της διαμαρτυρίας.
Σιωπή άγνοιας ή συναίνεσης από το Δήμο Θερμαϊκού;
Για το Δήμο Θερμαϊκού, το θέμα της τοποθέτησης πλωτού τερματικού σταθμού στον Θερμαϊκό Κόλπο, πρώτη ανέδειξε η πρώην Αντιδήμαρχος Τεχνικών Υπηρεσιών Θερμαϊκού, Πάτυ Πασχαλίδου, η οποία άσκησε δριμεία κριτική στη σημερινή δημοτική αρχή, κατηγορώντας την ότι «για ένα τόσο σοβαρό θέμα, που εναποθέτει κινδύνους για το ευαίσθητο οικοσύστημα του Θερμαϊκού και τις πολυσύχναστες ακτές πλησίον της Θεσσαλονίκης, η δημοτική αρχή του δήμου Θερμαϊκού σιωπά και δεν αντιδρά», ενώ αφήνει να εννοηθεί ότι η σιωπή αυτή είναι «σιωπή συναίνεσης».
Η ίδια, κάνοντας μια αναδρομή στον περασμένο Σεπτέμβριο -οπότε και εκδόθηκε η άδεια κατασκευής του έργου- έκανε γνωστό ότι: «Με απόφαση του Προέδρου της Ρυθμιστικής Αρχής Ενέργειας είχε δοθεί άδεια κατασκευής Πλωτού Τερματικού Σταθμού Υγροποιημένου Φυσικού Αερίου στην ELPEDISON, όμως η ενέργεια αυτή έγινε γνωστή στα τέλη Μαΐου, όταν η εταιρεία ζήτησε την επέκταση της άδειας» και συνέχισε λέγοντας ότι αφορμή για να γνωστοποιηθούν αυτά, ήταν «η αίτηση τροποποίησης της άδειας Ανεξάρτητου Συστήματος Φυσικού Αερίου (ΑΣΦΑ), με την οποία η ELPEDISON μεταφέρει σε κοντινό σημείο το θαλάσσιο χώρο που θα γίνει η πλωτή εγκατάσταση, αλλά τώρα ζητάει να εγκαταστήσει δύο (2) πλωτά τερματικά!»
Συνέχισε ξεκαθαρίζοντας ότι: «Κανείς δεν είναι αντίθετος σε έργα ανάπτυξης αλλά σίγουρα θα μας βρουν απέναντι έργα που δεν δείχνουν σεβασμό στο περιβάλλον, την ασφάλεια, την ποιότητα ζωής των κατοίκων και την προστασία του τουρισμού».
Η ανάρτηση της κα. Πασχαλίδου, καταλήγει λέγοντας: «Μέσα σε αυτό το πέπλο σιωπής και ενώ οι μέρες και οι προθεσμίες κυλούν, οφείλουμε να υψώσουμε το ανάστημά μας ως πολίτες και ως εκπρόσωποι των κατοίκων της Θεσσαλονίκης. Δεν είναι η ώρα της αναζήτησης ευθυνών, που σίγουρα θα έρθει, αλλά η ώρα των πράξεων».
Διαβάστε ολόκληρη την ανακοίνωση: