Back

Το ανεκπλήρωτο τουριστικό όνειρο της Θεσσαλονίκης

Διάρκεια ανάγνωσης: 3 λεπτά

Η Θεσσαλονίκη είναι ίσως η μοναδική πόλη, που έχει εξυμνηθεί τόσο πολύ. Είναι διάσημη! Μέσα από το γραπτό λόγο και τις τέχνες, έχει «φιλοτεχνηθεί» σε βάθος χρόνου το ιδιαίτερο brandname της πόλης, για να μιλήσουμε με τουριστικούς όρους.

του Κυριάκου Μερελή*

Δεν έχει καταφέρει όμως να το «κεφαλαιοποιήσει» ως τουριστικός προορισμός υψηλής επισκεψιμότητας. Κι ενώ …οι δείκτες τουριστικής κίνησης για τη φετινή χρονιά ήταν εντυπωσιακοί στα νησιά και σε άλλες περιοχές της ηπειρωτικής χώρας, στη Θεσσαλονίκη, ήταν αποκαρδιωτικοί.

Οι διανυκτερεύσεις επισκεπτών κατέγραψαν μείωση κατά 24,8% το πρώτο εξάμηνο του 2022. Σε σχέση με το αντίστοιχο εξάμηνο του 2019, σύμφωνα με συγκεντρωτικά στοιχεία της Ένωσης Ξενοδόχων.

Τον Ιούλιο, με βάση τα στοιχεία που έδωσε στη δημοσιότητα η Fraport, το αναβαθμισμένο αεροδρόμιο της Θεσσαλονίκης με διπλάσια πλέον δυνατότητα κάλυψης πτήσεων, είχε μείωση αφίξεων κατά 14%. Σε σχέση πάντα με τον αντίστοιχο μήνα του 2019. Και στον οδικό τουρισμό υπάρχουν αναφορές για μείωσηέως και 41% το Σεπτέμβριο και έως 35,4% για το σύνολο της χρονιάς.

Τι φταίει;

Αρκεί να δούμε τη Θεσσαλονίκη μέσα από «τα μάτια» του τουρίστα!

Θα πρέπει να υπομείνει την ταλαιπωρία ενός πολύωρου ταξιδιού, με μετεπιβιβάσεις, καθώς δεν υπάρχει απευθείας αεροπορική σύνδεση της πόλης με τις περισσότερες πρωτεύουσες της Ευρώπης. Καμιά αεροπορική σύνδεση με τις ΗΠΑ, σιδηροδρομικά δρομολόγια… περιορισμένων δυνατοτήτων, και ένα απίστευτο «Γολγοθά» στα σύνορα, αν ταξιδεύει οδικώς.

Όταν επιτέλους καταφέρει να φτάσει στη… νύμφη του Θερμαϊκού, θα αντικρίσει μια πόλη βρώμικη, χωρίς αξιόπιστα μέσα μεταφοράς. Xωρίς ελεύθερα πεζοδρόμια, με μόνιμο κυκλοφοριακό κομφούζιο, καυσαέριο και θόρυβο. Αντί για πάρκα και χώρους πρασίνου,θα δει μια πόλη που διακόπτεται από …λαμαρίνες. Θα δει μια παραμελημένη παραλία και ίσως έναν καθαρό Θερμαϊκό, αν είναι τυχερός, και δεν επιπλέουν σκουπίδια.

Όσο για τα μουσεία,θα απογοητευτεί από το περιορισμένο ωράριο λειτουργίας, (κλειστά τα Σαββατοκύριακα) και την παραμέληση των μνημείων.

Κι αν θελήσει ν’αποδράσει από αυτή την θλιβερή εικόνα, φανταστείτε την απογοήτευσή του όταν ενημερωθεί πως για σχεδόν τους μισούς δημοφιλείς νησιωτικούς προορισμούς (Κυκλάδες, Κρήτη) θα πρέπει να πάει στην Αθήνα για να πάρει το πλοίο από το λιμάνι του Πειραιά…

Όμως η εικόνα της πόλης και η εμπειρία που αποκομίζει ο επισκέπτης από αυτήν είναι η καλύτερη διαφήμιση ή δυσφήμιση για έναν προορισμό. Στην περίπτωση της Θεσσαλονίκης τα πράγματα δεν είναι και τόσο ευοίωνα.

Εάν λοιπόν θέλουμε να αλλάξει αυτή η εικόνα, πρέπει να βάλουμε στόχους και να συνεργαστούμε. Οι φορείς της πόλης και η Πολιτεία. Η φετινή “Philoxenia”, που ολοκληρώθηκε τις προηγούμενες μέρες, ας γίνει το ορόσημο για την κατάρτιση του Στρατηγικού Σχεδίου Τουριστικής Ανάπτυξης. Ένα σχέδιο που θα αποσκοπεί στην καταγραφή τουριστικής δραστηριότητας, 365 μέρες το χρόνο.

Πριν από όλα όμως θα πρέπει να μάθουμε να συνεργαζόμαστε σε τοπικό επίπεδο. Δήμος, Περιφέρεια και τοπικοί φορείς οφείλουν να αναπτύξουν διαρκή γραμμή συνεργασίας με τους θεσμικούς εκπροσώπους της επιχειρηματικής και της επαγγελματικής κοινότητας. Για να διορθώσουμε τα κακώς κείμενα. Αλλιώς, η συνεννόηση μεταξύ μας θα συνεχίσει να εξαντλείται στο χριστουγεννιάτικο στολισμό του κέντρου της Θεσσαλονίκης…

*Ο Κυριάκος Μερελής είναι: Ασφαλιστικός & Χρηματοοικονομικός Σύμβουλος, Αντιπρόεδρος του Διεθνούς Εμπορικού Επιμελητηρίου (Εθνική Ελληνική Επιτροπή – ICCHELLAS) & Υπεύθυνος Συμβουλευτικής Υποστήριξης Επιχειρήσεων Ε.Ε.Θ.

Post a Comment