Θ. Μπίρος: «Οι δημότες μπορούν να νιώθουν ασφαλείς»
Ο Αντιδήμαρχος Πολιτικής Προστασίας και Πρασίνου, Θωμάς Μπίρος, μιλά στο ethermaikos για την νεοσυσταθείσα Αντιδημαρχία Πολιτικής Προστασίας και Πρασίνου, τα «πέτρινα» χρόνια του covid καθώς και για τα «στόματα που πρέπει να κλείσουν».
Κύριε Μπίρο, θεωρείτε ότι ο Δήμος μας είναι πλήρως εξοπλισμένος ώστε να αντιμετωπίσει επαρκώς μία κατάσταση έκτακτης ανάγκης; Μπορούν οι Δημότες του Θερμαϊκού να νιώθουν ασφαλείς;
Η παραδοχή την απόλυτης ετοιμότητας και του πλήρως εξοπλισμένου μηχανισμού είναι η στιγμή που έχεις πιαστεί στην παγίδα. Πριν χρόνια όταν συμβούλευα τους τότε συνοδοιπόρους μου πως δεν μπορούμε να δηλώνουμε έτοιμοι ως «δημοτικός μηχανισμός» ενόψει ακραίων φαινομένων κάποιοι έβγαιναν φωτογραφία στα εκχιονιστικά. Δυστυχώς την επόμενη μέρα όλος ο Δήμος είχες κατά μέσο όρο 45 πόντους χιόνι. Τότε κάποιοι βγήκαν από το σπίτι τους μετά από 5 μέρες!
Ένα ακόμα παράδειγμα είναι πως για πρώτη φορά η διοίκηση σε απόλυτη συνεργασία με τις υπηρεσίες προχώρησε σε προγραμματισμό ώστε αν χρειαστούμε μηχανήματα «ειδικών αποστολών», τα οποία δεν υπάρχει λόγος να τα έχουμε στα αμαξοστάσια μας όλο το χρόνο, να μπορούν να είναι στη διάθεσή μας. Μηχανήματα όπως αλατιέρες, εκχιονιστικά και μηχανήματα έργου. Οι δημότες μπορούν να νιώθουν ασφαλείς γιατί ο Δήμος και οι εθελοντικές ομάδες της Πολιτικής Προστασίας εκπαιδεύονται συνεχώς σε διεθνή πρωτόκολλα, εξοπλίζονται συνεχώς και όπως είπα και νωρίτερα προσπαθούν να ετοιμάζονται για το απροσδόκητο, πάντα παρακολουθώντας την κλιματική αλλαγή και τις ακραίες συνθήκες που μπορεί να προκαλέσει.
Κύριε Μπίρο, ποιες μεθόδους ακολουθείτε για την ενημέρωση και την σωστή προετοιμασία των δημοτών για περιπτώσεις έκτακτων αναγκών; Γίνονται ημερίδες ενημέρωσης;
Καταρχάς είναι σημαντικό να καταλάβουμε πως η Πολιτική Προστασία έχει έναν πολυεπίπεδο σχεδιασμό. Ανάλογα την ανάγκη που υπάρχει, γίνεται και η αντίστοιχη ενημέρωση-κινητοποίηση. Η αλήθεια είναι πως έχουμε τεράστια περιθώρια βελτίωσης στην επικοινωνία και την εξωστρέφεια μας. Έχουμε ήδη προγραμματίσει να πυκνώσουμε τις ημερίδες και να ανοίξουμε την εκπαίδευση σε συνεργασία με σχολεία, συλλόγους και εθελοντικές ομάδες Πολιτικής Προστασίας. Η ιστοσελίδα του δήμου έχει βασικές πληροφορίες που αφορούν το Δήμο διαχρονικά και ανά περιόδους, όπως περιόδους καύσωνα ή ενημέρωση για πυρκαγιές και πολλά άλλα. Θεωρώ πως μέχρι το τέλος του 2023 η διαφορά στην επικοινωνία μας προς τους δημότες θα είναι ακόμα καλύτερη, ακόμα πιο αισθητή.
Η ιστοσελίδα του Δήμου δεν περιλαμβάνει χρήσιμες πληροφορίες. Έχει έναν χάρτη με τους χώρους συγκέντρωσης του 2011 που αφορά μόνο την Περαία, τους Ν. Επιβάτες και την Αγία Τριάδα. Οι υπόλοιπες περιοχές;
Είναι κάτι που ετοιμάζεται ήδη. Ο πρώην Δήμος Θερμαϊκού έφερε αυτό το σχέδιο ως προίκα. Οι πρώην δήμοι Νέας Μηχανιώνας και Επανομής δεν είχαν ποτέ. Μιλάμε για δεκαετίες τώρα. Ωστόσο οφείλω να καθησυχάσω τους φίλους συνδημότες πως έχουμε φροντίσει και έχουμε επικαιροποιήσει το σχέδιο Ιόλαος Ι, ενώ αυτή τη στιγμή κάνουμε το αντίστοιχο με τα σχέδια Δάρδανος και Εγκέλαδος. Επίσης, σε περιπτώσεις εκτάκτων αναγκών το 112 και τα μηνύματα μέσω κυψέλης στα κινητά παρέχουν ακαριαία πληροφορίες για ό,τι μπορεί να χρειαστεί, ενώ επιτέλους όλος ο δήμος διαθέτει προειδοποιητικές σειρήνες με τη δυνατότητα μετάδοσης και ηχητικού μηνύματος.
Ποια είναι η συχνότητα παρεμβάσεων της υπηρεσίας; Κάθε πότε κουρεύονται οι χώροι πρασίνου;
Θα ήταν πιο εύκολο να απαντήσω στο πότε δεν παρεμβαίνει η υπηρεσία και η Πολιτική Προστασία. Καταρχάς είναι σημαντικό οι αναγνώστες μας να καταλάβουν πως όταν μιλάμε για το πράσινο αυτό έχει να κάνει με όλη την έκταση μας. Είμαστε εφτά φορές μεγαλύτεροι από το δήμο Θεσσαλονίκης. Είμαστε 2,5 φορές η Σκιάθος. Μετά από 20 χρόνια για πρώτη φορά το σύνολο του δήμου κλαδεύτηκε, καθαρίστηκε και περιποιήθηκε σε συστηματική βάση. Βάσει σχεδίου, φυτεύτηκαν χιλιάδες δέντρα και καλλωπίζονται αδιάκοπα παρτέρια και σημεία του δήμου με λουλούδια.
Με την έναρξη της αντιπυρικής περιόδου, ο Δήμος κάλεσε τους ιδιοκτήτες οικοπέδων να κόψουν τα χόρτα. Παρόμοιες ενέργειες έκανε και ο Δήμος. Ωστόσο, είδαμε κομμένα χόρτα ή κλαδιά να καταλήγουν μέσα στους πράσινους κάδους σκουπιδιών, όπου και φυσικά δεν ανήκουν. Κύριε Μπίρο, που θα έπρεπε να συγκεντρώνονται και αυτά τα κλαδιά; Το γνώριζε ο κόσμος; Πως; Ποια ήταν η μέριμνα του δήμου ώστε να μην γίνει κάτι τέτοιο;
Θα μου επιτρέψετε σε αυτό το σημείο να επαινέσω από καρδιάς όλους τους υπαλλήλους, τους ανθρώπους του δήμου που αποτελούν κυριολεκτικά την καρδιά του δήμου. Θα σας μιλήσω λοιπόν με αριθμούς. Σε εκτέλεση της σύμβασης «Καθαρισμός παρόδιας βλάστησης, δημοτικών χώρων – Ιδιωτικών οικοπέδων και αλσύλλιων για πυροπροστασία», από τον Ιούνιο έχουν πραγματοποιηθεί κοπές χόρτων και καθαρισμοί σε κεντρικούς δρόμους, παράπλευρους και αγροτικούς, με επαναλήψεις έως και τρείς φορές, σε διαδρομές συνολικού μήκους 960 χιλιομέτρων! Μιλάμε για μία απόσταση Θεσσαλονίκη- Αθήνα- Θεσσαλονίκη.
Επίσης, έχουν πραγματοποιηθεί βοτανίσματα και καθαρισμοί σε δημοτικά οικόπεδα, σε δημοτικά αγροτεμάχια, σε δημοτικά χέρσα, άλση, πάρκα και ελεύθερους χώρους σε συνολική έκταση περίπου 522 στρεμμάτων. Και για να κλείσουν επιτέλους κάποια στόματα θα πρέπει να καταλάβουμε πως για πρώτη φορά ο Δήμος έχει μία σύμβαση για τρία χρόνια, για οχτώ κοινότητες που κατά μέσο όρο κοστίζει 16.000€. Αυτή είναι η αλήθεια.
Στα πλαίσια της πυροπροστασίας τώρα, από τον Ιανουάριο έως και τον Ιούνιο, έχουν πραγματοποιηθεί εργασίες, οι οποίες αφορούν κλαδέματα και κοπές 466 ξερών και επικίνδυνων δένδρων. Κάποια από αυτά δεν είχαν «κουρευτεί» εδώ και 50 χρόνια! Τώρα σε όλους αυτούς που συνεχίζουν να κλαδεύουν τους κήπους και τα δέντρα τους και να τα πετούν όπου θέλουν, σε περίπτωση που δεν το γνωρίζουν, απαγορεύεται. Ο δήμος μπορεί να έρθει να παραλάβει με ραντεβού ό,τι είναι για «πέταμα» και να το διαχειριστεί υπεύθυνα. Το 15331 και το app «Πολίτης Θερμαϊκού» είναι διαθέσιμα για όλους ώστε να μας ενημερώσουν. Για να παραμείνει ο δήμος μας υπέροχος είναι ευθύνη όλων.
Κύριε Μπίρο, πως αξιολογείτε το έργο που έχει γίνει μέχρι σήμερα από την πολιτική προστασία;
Καταρχάς κα Πρώιου να σας ευχαριστήσω για τη δυνατότητα που δίνετε να επικοινωνήσω μέσα από το ethermaikos για το ουσιαστικό έργο που έχουμε πετύχει τόσο ως Αντιδημαρχία, πλέον, Πολιτικής Προστασίας και Πράσινου όσο και ως διοίκηση, συνολικά. Διότι είναι πολύ σημαντικό, πολίτες, κάτοικοι και επισκέπτες του δήμου μας να αντιληφθούν πως ο ενιαίος και μεγάλος πλέον Δήμος Θερμαϊκού μέχρι και σήμερα κουβαλά «αμαρτίες» και «παθογένειες» των παλαιών Δήμων. Ειδικά με το εκλογικό σύστημα της απλής αναλογικής, πολλοί άνθρωποι άφησαν στην άκρη τις διαφορές τους και με αποφασιστικότητα προχώρησαν σε σύμπραξη και ενώθηκαν όλοι μαζί τον Σεπτέμβριο του 2019, όταν ήταν ανάγκη ζωής και θανάτου για την επόμενη μέρα του δήμου και όχι της προσωπικής πολιτικής σταδιοδρομίας!
Στην Πολιτική Προστασία μέσα από τα «πέτρινα» χρόνια του Covid καταφέραμε επιτέλους να ενοποιήσουμε σχέδια, δράσεις και σενάρια για μια πληθώρα γεγονότων που μπορούν να συμβούν. Από το μικρότερο ως το μεγαλύτερο. Από το πιθανό ως το απίθανο. Δεν θα πω ποτέ πως είμαστε 100% έτοιμοι. Ποτέ. Καθημερινά η υπηρεσία και οι εθελοντές ανά το Δήμο προσπαθούμε να προετοιμαστούμε για το άκρον άωτων.
Κύριε Μπίρο, στην πορεία σας στην πολιτική προστασία, υπάρχει κάτι που θα θέλατε να είχατε κάνει διαφορετικά; Ή κάτι που θα θέλατε να γίνει αλλά δεν έχει γίνει έως τώρα;
Επιτρέψτε μου να απαντήσω στο τι δεν θα άλλαζα. Άλλωστε λάθη δεν κάνουν μόνο όσοι δεν κάνουν τίποτα. Δεν θα άλλαζα με τίποτα τους ανθρώπους με τους οποίους συνεργάζομαι καθημερινά. Ως άνθρωποι που μετέχουμε στα κοινά αυτό που προσφέρουμε κατά κύριο λόγο είναι να μεταφέρουμε τις ανάγκες του κόσμου στις υπηρεσίες του δήμου και από κοινού να δίνουμε λύσεις. Αν κάτι τελικά όμως θα ήθελα να γίνει «αλλιώς» είναι τα χαμένα δύο χρόνια του covid. Σε δύο μήνες κα Πρώιου έχουμε εκλογές. Οφείλουμε να επιλέξουμε αποτελεσματικά, καθαρά και υπεύθυνα για το παρόν που χαράζουμε ως μέλλον των παιδιών μας!