Συμπαραστάτης του Δημότη: Ο Θ. Τζίνας στο #ethermaikos
Ο Θεόδωρος Τζίνας μιλά στο #ethermaikos για τα όμορφα και τα δύσκολα του να είσαι ο Συμπαραστάτης του Δημότη και της Επιχείρησης.
Στο Δημοτικό Συμβούλιο της 12ης Φεβρουαρίου 2020 εκλέγεται, για πρώτη φορά στον δήμο μας Συμπαραστάτης του Δημότη και της Επιχείρησης. Μεταξύ 11 συνυποψηφίων καταφέρνει την εκλογή του με διευρυμένη πλειοψηφία των 3/5, δηλαδή συνολικά 19 ψήφους. Στην ψηφοφορία έλαβαν μέρος 8 παρατάξεις με αποτέλεσμα ο κ. Τζίνας να λαμβάνει την στήριξη τουλάχιστον τεσσάρων παρατάξεων.
Μετά από τρία χρόνια λειτουργίας του θεσμού και λίγο πριν τον επίσημο απολογισμό στο Δ.Σ. της ερχόμενης εβδομάδας το #ethermaikos συζητά μαζί του για τον προσωπικό του απολογισμό σχετικά με τον ρόλο του.
Ποια είναι η γενική εικόνα του Συμπαραστάτη μέχρι σήμερα;
Κατά τη γνώμη μου μέχρι τώρα ο θεσμός έχει θετική συνεισφορά και βοήθησε αρκετούς συνδημότες μας να βρουν λύση στο πρόβλημά τους. Βέβαια, οι όποιες λύσεις, δόθηκαν με τη συνεργασία των υπαλλήλων του Δήμου και όπου χρειάστηκε με την συνδρομή των αρμόδιων αιρετών, τους οποίους και ευχαριστώ.
Γιατί πρώτη φορά Συμπαραστάτη του Δημότη και της Επιχείρησης στο Δήμο μας το 2020;
Ο «Συμπαραστάτης του Δημότη και της Επιχείρησης» θεσπίστηκε στη χώρα μας το 2010 με τον νόμο του «Καλλικράτη». Πράγματι στον Δήμο Θερμαϊκού λειτούργησε για πρώτη φορά το 2020 την τρέχουσα δημοτική περίοδο. Το 2010 και το 2014, παρόλο που έγιναν οι σχετικές διαδικασίες, δεν επιτεύχθηκε εκλογή. Το ίδιο βέβαια συμβαίνει σε πολλούς Δήμος της χώρας. Νομίζω ότι βασικός λόγος είναι ότι η εκλογή, που γίνεται από το δημοτικό συμβούλιο, απαιτεί διευρυμένη πλειοψηφία των 2/3.
Προσωπικά, για να εκλεγώ, είχα τελικά την στήριξη 4-5 παρατάξεων και κάποιων μεμονωμένων δημοτικών συμβούλων.
Ο νομοθέτης, ακριβώς για να προσδώσει κύρος στο θεσμό και να ενισχύσει την ανεξαρτησία του, προέβλεψε αυτή την αυξημένη πλειοψηφία, η οποία όμως απαιτεί ευρύτερη συναίνεση και συνεργασία η οποία δεν είναι πάντα αυτονόητη.
Βέβαια υπάρχουν και περιπτώσεις δημάρχων (θέλω να πιστεύω λίγων) που δεν έχουν εκλέξει συμπαραστάτη, ενώ μπορούσαν, από πολιτική επιλογή, στερώντας από τους δημότες τους μια υπηρεσία καταφυγής.
Ποια είναι τα ποιοτικά στοιχεία των αναφορών που λαμβάνετε;
Κοντεύουμε σχεδόν μια τριετία λειτουργίας, οπότε μπορούμε σήμερα να έχουμε μια εκτίμηση για τα ποιοτικά και ποσοτικά χαρακτηριστικά των «υποθέσεων» που φτάνουν στον Συμπαραστάτη. Θα τις κατέτασσα σε τρεις κατηγορίες:
- Ένα μεγάλο μέρος των πολιτών αναζητά πληροφορίες και τρόπο για να επιλύσει το πρόβλημά του. Μάλιστα αρκετές περιπτώσεις δεν αφορούν τον Δήμο, αλλά άλλες υπηρεσίες του δημοσίου ακόμη και τράπεζες ή ιδιωτικές επιχειρήσεις. Οι περισσότερες βέβαια αφορούν τον Δήμο, αλλά πρόκειται για «πρωτογενή» αιτήματα που δεν έχουν επίσημα κατατεθεί στην αρμόδια υπηρεσία του Δήμου. Οι κλήσεις αυτές υπολογίζω ότι είναι κάποιες εκατοντάδες και δεν καταγράφονται. Ωστόσο, εφόσον από την εμπειρία μου μπορώ, πάντα δίνονται συμβουλές και πληροφορίες στους πολίτες για να ικανοποιήσουν το αίτημά τους ειδικά αν αυτό αφορά τον Δήμο. Σε κάποιες περιπτώσεις μπορεί να επικοινωνήσω και ο ίδιος με την αρμόδια υπηρεσία.
- Μια άλλη σημαντική μερίδα «υποθέσεων» είναι και πάλι «πρωτογενή» αιτήματα προς τον Δήμο, αλλά οι δημότες επιμένουν να τις καταθέσουν απευθείας στον Συμπαραστάτη και όχι στην αρμόδια υπηρεσία. Σε αυτές τις περιπτώσεις, αν και τυπικά θα μπορούσαν να θεωρηθούν «εκτός αρμοδιότητας», τα αιτήματα καταγράφονται και διαβιβάζονται στις αρμόδιες υπηρεσίες και στην συνέχεια παρακολουθώ την διεκπεραίωσή τους.
- Τέλος η τρίτη κατηγορία αφορά σε «τυπικές» γραπτές καταγγελίες για υποθέσεις που αφορούν αιτήματα που έχουν ήδη κατατεθεί σε υπηρεσίες του Δήμου και δεν ικανοποιήθηκαν ή καθυστερούν. Σε αυτές γίνεται κανονική διαδικασία διαμεσολάβησης.»
Και ποια είναι τα ποσοτικά στοιχεία αυτών;
Ποσοτικά οι αναφορές που καταγράφονται κυμαίνονται γύρω στις 100 ετησίως. Τα περισσότερα αιτήματα αφορούν την καθημερινότητα των δημοτών (δρόμοι και υποδομές, καθαριότητα, φωτισμός, ύδρευση, πράσινο κλπ). Στην πλειοψηφία τους τα αιτήματα είναι βάσιμα και ικανοποιούνται σε σημαντικό βαθμό. Υπάρχουν βέβαια και κάποια πιο σύνθετα τα οποία εκκρεμούν και είναι δύσκολο να επιλυθούν όπως πχ πολεοδομικά ζητήματα (διάνοιξη δρόμων, τακτοποιήσεις οικοπέδων κλπ).
Μπορείτε να μας δώσετε ένα παράδειγμα τέτοιων δύσκολων υποθέσεων;
Ένα παράδειγμα «δύσκολης υπόθεσης» που πραγματικά όμως με συγκλόνισε και γι αυτό την αναφέρω ήταν από άτομο με κινητικά προβλήματα που ανέφερε την έλλειψη αστυνόμευσης στους δρόμους και τα πεζοδρόμια της Περαίας, με αποτέλεσμα η προσπελασιμότητα για άτομα που κινούνται με αμαξίδιο να είναι δύσκολη ή και αδύνατη. Πώς να επιλύσεις ένα τέτοιο θέμα; Η έλλειψη δημοτικής αστυνομίας είναι ένα ζήτημα, αλλά η παιδεία και η νοοτροπία μας να παρκάρουμε τα αυτοκίνητά μας ή να καταλαμβάνουμε τα πεζοδρόμια με κάθε τι πώς αλλάζει;
Κύρια Τζίνα, ένα τελευταίο σχόλιο;
Φυσικά πάντα υπάρχουν περιθώρια βελτίωσης. Πιστεύω ότι μπορούν να αυξηθούν οι υποθέσεις που φτάνουν στον Συμπαραστάτη και να επιλυθούν σε μεγαλύτερο ποσοστό. Ίσως χρειάζεται ο θεσμός να γίνει πιο γνωστός στους δημότες και να αυξηθεί η εμπιστοσύνη σε αυτόν. Γι’ αυτό θα σας παρακαλέσω να συνδράμετε στην κατεύθυνση αυτή. Να συμβάλλουμε όλοι, ώστε οι δημότες μας να εξυπηρετούνται καλύτερα από τις Υπηρεσίες του Δήμου και ο τόπος μας να γίνεται καλύτερος.