ΟΑΣΘ: Με μειωμένα λεωφορεία τη φετινή θερινή περίοδο – Θηλιά η έλλειψη οδηγών
Οι αστικές συγκοινωνίες στη Θεσσαλονίκη διεξάγονται με μόλις 270 οχήματα, τα οποία θα περιοριστούν το επόμενο δίμηνο – Καμπανάκι χτυπούν οι εργαζόμενοι για τον Σεπτέμβριο.
Με περιορισμένα λεωφορεία που θα μειωθούν ακόμα περισσότερο το επόμενο δίμηνο, κατά το οποίο θα τεθεί σε ισχύ το θερινό ωράριο, λειτουργεί το τελευταίο διάστημα ο ΟΑΣΘ.
Και μπορεί το θέμα του γερασμένου στόλου των λεωφορείων του οργανισμού που παθαίνουν συχνά βλάβες να είναι γνωστή πληγή της Θεσσαλονίκης, όμως αυτή τη φορά δεν αποτελεί τον βασικό λόγο του προβλήματος. Αιτία είναι η έλλειψη οδηγών, οι οποίοι πλέον δεν επαρκούν για να καλύψουν τις βάρδιες.
Σύμφωνα με τον ΟΑΣΘ αυτή τη στιγμή στους δρόμους της Θεσσαλονίκης κυκλοφορούν περίπου 270-280 λεωφορεία αντί για 368, με τους εργαζόμενους να επισημαίνουν ότι κάποιες μέρες ο αριθμός είναι μικρότερος, ακριβώς γιατί δεν υπάρχουν οδηγοί. «Ενεργοί οδηγοί είναι λίγο πάνω από 820, ενώ θα έπρεπε να είναι τουλάχιστον 1.250, για να βγαίνουν κανονικά οι χειμερινές βάρδιες. Και κάθε μέρα που περνάει κάποιος φεύγει, άλλοι βγαίνουν εκτός για λόγους υγείας, γιατί και ο μέσος όρος ηλικίας έχει φτάσει στο ταβάνι», είπε στη Voria.gr ο πρόεδρος του σωματείου εργαζόμενων, Γιάννης Δήμκας.
Το θερινό πρόγραμμα
Από την 1η Ιουλίου και μέχρι τις 31 Αυγούστου τίθεται σε λειτουργία το θερινό πρόγραμμα του ΟΑΣΘ, κατά το οποίο έτσι κι αλλιώς περιορίζονται τα δρομολόγια, αφού έτσι κι αλλιώς είναι μειωμένες και οι μετακινήσεις του επιβατικού κοινού. Το φετινό καλοκαίρι, όμως, εξαιτίας των προβλημάτων, θα δρομολόγια θα είναι ακόμα λιγότερα. Άλλωστε, τα λεωφορεία που αγόρασε από τη Λειψία και παραχώρησε στον ΟΑΣΘ ο δήμος Θεσσαλονίκης σταδιακά παροπλίζονται, καθώς δεν μπορούν να ανταποκριθούν σε συνθήκες υψηλών θερμοκρασιών, δεδομένου ότι δεν διαθέτουν ούτε κλιματισμό, ούτε παράθυρα. Οι εργαζόμενοι εκτιμούν ότι ο οργανισμός θα μπορέσει να διαχειριστεί την κατάσταση το καλοκαίρι, όμως τονίζουν πως τον Σεπτέμβριο η κατάσταση θα είναι πάρα πολύ δύσκολη.
«Το θερινό πρόγραμμα είναι για 280 λεωφορεία, όμως θα βγαίνουν γύρω στα 240. Ήδη από τώρα τα λεωφορεία Λειψίας τα βγάζουν για κανένα δίωρο το πρωί ή δεν τα βγάζουν καθόλου, αν έχουν άλλα που μπορούν να κυκλοφορήσουν. Ακόμα και το πρωί που βγαίνουν από τη στιγμή που δεν έχουν παράθυρα, αν μπαίνει πολύς κόσμος, υπάρχει θέμα. Μόνο αν κάποια μέρα υπάρχουν πολλά οχήματα με βλάβες μόνο, κάνουν δυο – τρία δρομολόγια και μετά τα τραβούν στην άκρη. Και φυσικά θα αποσυρθούν, αν αυξηθούν οι θερμοκρασίες. Τώρα το καλοκαίρι, επειδή βγαίνουν έτσι κι αλλιώς λιγότερα λεωφορεία, μπορούμε να το παλέψουμε, αν δεν έχουμε βλάβες ή άλλα προβλήματα. Τον Σεπτέμβριο, όμως, αν παραμείνει η κατάσταση, έτσι βλέπω να κυκλοφορούν 200 λεωφορεία. Πρέπει να κάνουν προσλήψεις χθες», υπογράμμισε ο πρόεδρος των εργαζομένων.
Αναμενόμενη εξέλιξη
Το πρόβλημα με την έλλειψη οδηγών είναι γνωστό εδώ και καιρό κι έχει τεθεί επανειλημμένα στο υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών. Και η εξέλιξη αυτή αναμενόμενη, αν σκεφτεί κανείς ότι η τελευταία πρόσληψη έγινε το μακρινό 2012 κι έκτοτε αποχώρησαν εκατοντάδες υπάλληλοι λόγω συνταξιοδότησης, ενώ άλλοι 300 αποχώρησαν με μετατάξεις αξιοποιώντας τη δυνατότητα που τους δόθηκε μέσω της κινητικότητας. Βασικό εμπόδιο στην πρόσληψη νέου προσωπικού είναι το γεγονός ότι ο οργανισμός βρίσκεται ακόμα υπό καθεστώς εκκαθάρισης.
Σύμφωνα, πάντως, με τους εργαζόμενους η λύση είναι ζήτημα πολιτικής βούλησης, αφού ο ΟΑΣΘ είναι μεν υπό εκκαθάριση, αλλά εν λειτουργία, κάτι που είχαν επισημάνει και στις αρχές Μαΐου και στον τότε υπουργό Επικρατείας, αρμόδιο σε θέματα Υποδομών και Μεταφορών, Γιώργο Γεραπετρίτη, σε συνάντηση που είχαν στη Θεσσαλονίκη. Φέρουν μάλιστα το παράδειγμα των αστικών συγκοινωνιών της Αθήνας, όπου, μόλις δημιουργήθηκε πρόβλημα, η κυβέρνηση ψήφισε νομοθετική ρύθμιση και προσέλαβαν οδηγούς με fast track διαδικασίες, αξιοποιώντας τις ευνοϊκές διατάξεις λόγω κορωνοϊού, δίνοντας μάλιστα παράταση μέχρι τέλος του 2023, ώστε να μπορούν να συνεχίζουν να κάνουν προσλήψεις από τον πίνακα επιτυχόντων.
Το ζήτημα αναμένεται να είναι πρώτο στην ατζέντα των συζητήσεων με τη νέα ηγεσία του υπουργείου, καθώς αφενός μεν παραμένει άγνωστο πότε θα ολοκληρωθεί η διαδικασία της εκκαθάρισης, αφετέρου δε μέσα στους επόμενους μήνες αναμένεται να έρθουν στη Θεσσαλονίκη και τα 120 ηλεκτροκίνητα λεωφορεία, όταν ολοκληρωθεί η διαγωνιστική διαδικασία και οι απαραίτητες εγκρίσεις.
*Γράφει η Φωτεινή Στεφανοπούλου για το voria.gr
Μπορείς να διαβάσεις:
Αλλεπάλληλο πέταμα γαντιού από την αντιπολίτευση για τη ΔΕΥΑ Θερμαϊκού