Υπαίθρια διαφήμιση στον Δ. Θερμαϊκού: Αφισορύπανση ή θεμιτή αυτοδιαφήμιση;
«Μαχαίρι» στην παράνομη υπαίθρια διαφήμιση επιχειρεί να βάλει ο Δήμος Θερμαϊκού με τις πρώτες «καμπάνες» να έχουν ήδη πέσει – Τι περιλαμβάνει ο νόμος, πως αντιδρά ο Σύλλογος Εμπόρων και Επαγγελματιών Θερμαϊκού και τι απαντά ο Αντιδήμαρχος Οικονομικών για τους επικείμενους ελέγχους.
Η επάνοδος της Out-Of-Home διαφήμισης φαίνεται να οδηγεί σε ανεξέλεγκτη τοποθέτηση αφισών σε δημόσιους χώρους, επιβαρύνοντας την καθαριότητα της πόλης ενώ παράλληλα, διεγείρονται και ερωτηματικά για το αν οι συγκεκριμένες διαφημιστικές μέθοδοι “κινούνται” μέσα στο πλαίσιο που ορίζει ο νόμος ή ακόμα και αν “εκτροχιάζεται” ο δίκαιος ανταγωνισμός.
Η αφισορύπανση δεν είναι απλώς ένα αισθητικό πρόβλημα, αλλά μια πρόκληση που επηρεάζει την ποιότητα ζωής, καθώς το περιβαλλοντικό αποτύπωμα που αφήνει η υπαίθρια διαφήμιση λόγω της αλόγιστης σπατάλης χαρτιού και της φθοράς των επιφανειών που χρησιμοποιούνται είναι κάθε άλλο παρά θετικό.
Από την άλλη, σήμερα, οι εταιρείες επενδύουν σημαντικά στις υπαίθριες διαφημίσεις τους, καθώς αφενός οι καταναλωτές κινούνται περισσότερο στην αγορά, ιδιαίτερα μετά και την άρση των μέτρων πρόληψης κατά την περίοδο της πανδημίας, και αφετέρου δεδομένων οι διαφημίσεις στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, φαίνεται να μην αποδίδουν πλέον όπως παλιά.
Τι προβλέπει ο νόμος για την υπαίθρια διαφήμιση
Σε κάθε περίπτωση, η υπαίθρια διαφήμιση τίθεται σε νομικό πλαίσιο ήδη από το 2001 με ορισμένες μετατροπές το 2014, το 2016 και το 2024, ωστόσο ανέκαθεν ήταν σαφής, ρητός και απόλυτα ξεκάθαρος.
Βάσει του άρθρου 2 η προβολή υπαίθριας διαφήμισης απαγορεύεται στους περισσότερους δημόσιους και κοινόχρηστους χώρους, ειδικά σε εκείνους υψηλής πολιτιστικής, περιβαλλοντικής και θρησκευτικής σημασίας, αλλά και σε εκείνους που αφορούν το δημόσιο συμφέρον όπως σε κτίρια στα οποία στεγάζονται δημόσιες υπηρεσίες, σε επιφάνειες τεχνικών έργων καθώς και εγκαταστάσεων κοινής ωφέλειας, σε πινακίδες δημόσιας πληροφόρησης, σε πινακίδες οδικής σήμανσης και στους φωτεινούς σηματοδότες οδικής κυκλοφορίας αλλά και σε πεζοδρόμια, απαγορεύεται επίσης η υπαίθρια σήμανση.
Παράλληλα, στο άρθρο 60 του επίμαχου νόμου προβλέπεται ότι το ύψος του προστίμου ανέρχεται από 1.500 ευρώ μέχρι 30.000 ευρώ και επιβάλλεται ανάλογα με τον βαθμό διακινδύνευσης της ασφάλειας των χρηστών, σύμφωνα με τον ΚΟΚ.
Επίσης στην παράγραφο 3 του άρθρου 60 προβλέπεται ότι οι δαπάνες αφαίρεσης, οι δαπάνες αποκαταστάσεως του χώρου και κάθε άλλη συναφής με την αφαίρεση δαπάνη, καταλογίζονται σε βάρος των υπαιτίων με απόφαση του Περιφερειάρχη και εισπράττεται υπέρ εκείνου που πραγματοποίησε τις δαπάνες.
«Βαρύς» ο πέλεκυς και στον Δ. Θερμαϊκού
Παρότι η νομοθεσία υπήρχε και παλαιότερα, φαίνεται πως παρέμενε στο συρτάρι μέχρι σήμερα, και συγκεκριμένα, μέχρι την 31η τακτική συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου Θερμαϊκού, όταν εγκρίθηκε η επιβολή προστίμου ύψους 9.000€ στο τσίρκο που είχε έρθει στην Περαία στις αρχές Αυγούστου, μία απόφαση που επικρίθηκε και αμφισβητήθηκε από την αντιπολίτευση.
● Πρόστιμο 9.000€ στο τσίρκο που είχε έρθει στην Περαία για παράνομη υπαίθρια διαφήμιση
Παράλληλα, ο Αντιδήμαρχος Οικονομιών, Δημήτρης Γρουσουζάκος, μίλησε στο ethermaikos.gr όπου απάντησε στα ερωτηματικά που έθεσε επί τάπητος η Αντιπολίτευση σχετικά με το αν είναι πραγματική αρμοδιότητα της Οικονομικής Υπηρεσίας του Δήμου να ελέγχει και να επιβάλει τα σχετικά πρόστιμα.
«Εμείς επιβάλουμε πρόστιμα που αφορούν ανάλογες αφίσες αναρτημένες σε σημείο αρμοδιοτήτων μας, για παράδειγμα οι δημοτικές κολώνες φωτισμού. Εάν ωστόσο εντοπίσουμε κάποια παράβαση σε σημείο αρμοδιότητας της Περιφέρειας, ας πούμε, θα καταθέσουμε τη σχετική αναφορά στο αρμόδιο τμήμα της Περιφέρειας και ούτε ο καθεξής», αναφέρει αρχικά ο κ. Γρουσουζάκος.
Ωστόσο, αυτό που θέλησε να ξεκαθαρίσει είναι πως το έργο αυτό έχει ανατεθεί στην Οικονομική Υπηρεσία λόγω της έλλειψης Δημοτικής Αστυνομίας από τον Δήμο Θερμαϊκού. «Όταν με το καλό συσταθεί Δημοτική Αστυνομία και στον Δήμο Θερμαϊκού, τότε θα αναλάβουν εκείνοι τους ελέγχους», σχολίασε χαρακτηριστικά.
Σε ερώτηση για το ποιοι είναι οι ορισμένοι από τον Δήμο χώροι όπου επιτρέπεται η υπαίθρια διαφήμιση, ο κ. Γρουσουζάκος απάντησε πως αυτοί είναι οι μόνιμες στάσεις των λεωφορείων όπου μέσω ενεργής σύμβασης με ιδιώτη οι ενδιαφερόμενοι για αυτοδιαφήμιση μπορούν να απευθυνθούν στην Οικονομική Υπηρεσία του Δήμου ώστε να λάβουν τις κατάλληλες πληροφορίες.
«Αυτό που θέλω να επισημάνω, είναι πως δεν αφορά μόνο τη διαφήμιση καθεαυτή. Αυτό που μας ανησυχεί περισσότερο είναι τα μεγάλα κρεμαστά, όπου τίθεται και θέμα ασφάλειας του ΚΟΚ καθώς αποτελούν κίνδυνο για διερχόμενους πεζούς και οδηγούς. Δεν είπαμε ότι θα κυνηγάμε και τα κηδειόχαρτα», σχολίασε ο Αντιδήμαρχος.
Σε ερώτηση για τις τακτικές που ακολουθεί ο Δήμος για την επικοινωνία πολιτιστικών εκδηλώσεων ή και άλλων δράσεων ο Αντιδήμαρχος τόνισε ότι «ακόμα και ο Δήμος φροντίζει να αναρτεί αφίσες σε ιδιωτικούς χώρους μετά από σχετική συνεννόηση με τους επιχειρηματίες, ώστε να μπουν σε τζαμαρίες καταστημάτων».
Ολοκληρώνοντας τη συζήτηση, ο κ. Γρουσουζάκος ανέφερε ότι «οι έλεγχοι θα συνεχιστούν και για τις παραβάσεις που θα διαπιστωθούν ή και έχουν ήδη διαπιστωθεί θα επιδοθούν και τα αντίστοιχα πρόστιμα. Είναι μία διαδικασία που παίρνει κάποιο χρόνο ώστε να συνταχθεί το φωτογραφικό με τα απαραίτητα έγγραφα μέχρι να πάρουν όλα τον δρόμο τους».
Και πράγματι, αυτό που μένει να αποδειχθεί είναι εάν θα εφαρμοστεί η κείμενη νομοθεσία, χωρίς αστερίσκους και χωρίς εξαιρέσεις αλλά επίσης και δίχως υπερβολές.
Π. Μαλές: «Η εποχή μας είναι πολύ δύσκολη για το επιχειρείν»
Σε επικοινωνία του με το ethermaikos.gr, ο Πρόεδρος του Συλλόγου Εμπόρων και Επαγγελματιών Δ. Θερμαϊκού, Παναγιώτης Μαλές, εξέφρασε τις έντονες αντιρρήσεις του κυρίως ως προς το ύψος του χρηματικού προστίμου, τονίζοντας πως ήδη οι επιχειρήσεις «ματώνουν».
«Εμάς δεν μας έχει ενημερώσει κανείς, ούτε και ήρθε κάποιο μέλος του συλλόγου για να μας παραπονεθεί για κάποια πίστωση προστίμου. Σκεφτείτε ότι το έμαθα ειδησεογραφικά, από εσάς. Είδα την τοποθέτηση όταν παρακολούθησα το Δημοτικό Συμβούλιο και τότε κατάλαβα τι έχει συμβεί», ανέφερε αρχικά ο κ. Μαλές.
«Μέχρι τώρα γνώριζα ότι είναι αρμοδιότητα κυρίως της αστυνομίας ενώ τώρα τη συγκεκριμένη υπόθεση τη χειρίστηκε ο Δήμος. Εκτιμώ ότι θα λειτουργήσει ως “μπούμερανγκ” όλο αυτό καθώς τώρα θα πρέπει να τους κυνηγήσουν όλους.
Δημιουργείται και ένα δεδικασμένο, καθώς θα έρθει ο επιχειρηματίας και θα σου πει καλά τον Παναγιώτη που έχει μαγαζί μέσα στην Περαία και έβαλε αφίσα γιατί δεν του έβαλες πρόστιμο;», σχολίασε ο Πρόεδρος.
Για το ύψος του χρηματικού προστίμου, ο κ. Μαλές σχολίασε ότι «το πρόστιμο είναι πάρα πολύ μεγάλο. Πια επιχείρηση θα πάει να βάλει πέντε banners και θα πληρώσει πρόστιμο 10.000€; Ούτε η αστυνομία δεν έβαζε τόσο υψηλά πρόστιμα.
Στην Περαία βλέπω banner από κέντρα διασκέδασης της Θεσσαλονίκης. Τι θα κάνει; Θα πάει να βάλει πρόστιμο στα μπουζουξίδικα; Ακόμα και εμείς που στην Λευκή Νύχτα βάζουμε 50 banner τι πρόστιμο θα φάμε; Πιστεύω ότι σε τέτοιες υποθέσεις πρέπει να είμαστε λίγο προνοητικοί, δηλαδή να υπάρχει κάποια σχετική ενημέρωση πριν την επιβολή προστίμου. Να βγει ένα Δελτίο Τύπου, μία ανακοίνωση ώστε να γνωρίζουμε λεπτομερώς».
Για τις επόμενες κινήσεις του Συλλόγου δεδομένων των συνθηκών, ο κ. Μαλές τόνισε ότι «Έχει προγραμματιστεί μία συνάντηση του Συλλόγου με τον Δήμαρχο ενόψει της Λευκής Νύχτας, ωστόσο είχα στο μυαλό μου να το θίξω και αυτό το ζήτημα. Για αρχή θέλω να δω πως το έχουν στο μυαλό τους και στη συνέχεια θα προχωρήσουμε σε λήψη αποφάσεων.
Πρέπει όλοι να αναλογιστούμε ότι η εποχή μας είναι πολύ δύσκολη για το επιχειρείν. Τέτοια πρόστιμα δεν πληρώνονται. Αν, δηλαδή, ήταν μέλος του Συλλόγου μας θα είχαμε αντιδράσει 100%».
Κ. Καλαμίδας: «Η υπαίθρια διαφήμιση ήταν και παραμένει ένας “καρκίνος” στον τομέα των προωθήσεων»
Ο Κωνσταντίνος Καλαμίδας, διευθυντής της διαφημιστικής εταιρίας Share Social Agency και διευθυντής του ethermaikos.gr, υπερθεματίζει την τακτική της διοίκησης, τονίζοντας τον αρνητικό αντίκτυπο που έχει στις πόλεις η «παρωχημένη εντυποδιανομή», όπως θα σχολιάσει χαρακτηριστικά.
«Η υπαίθρια διαφήμιση ήταν και παραμένει ένας “καρκίνος” στον τομέα των προωθήσεων και της προβολής επιχειρήσεων, προϊόντων και υπηρεσιών. Δυστυχώς δεκαετίες μετά το κύμα κατά της υπαίθριας παράνομης διαφήμισης την περίοδο του 2004, υπάρχουν ακόμα επιχειρήσεις που παρανομούν, κρεμώντας διαφημιστικά banners σε κολώνες φωτισμού, σημαίες και πινακίδες σε δημόσιους – ελεύθερους χώρους ή ακόμα “βρωμίζουν” την πόλη μας με φυλλάδιο σε παρωχημένες εντυποδιανομές», σχολιάζει αρχικά για να συνεχίσει:
«Η διοίκηση του δήμου πιστεύω πως είναι στη σωστή κατεύθυνση σε ό,τι αφορά την επιβολή προστίμων. Την εποχή του TikTok, της Google, του business messaging δυστυχώς κάποιοι επιλέγουν να σκαρφαλώνουν μεσάνυχτα σε κολώνες. Δεν μπορεί μια πόλη που σέβεται τους πολίτες της, να την αφήνει έρμαιο σε 3-5 επιχειρηματίες που έχουν αποφασίσει να ζουν μέσα στις σπηλιές».