Το ΙΝΚΑ καλεί σε μποϊκοτάζ κατά της ακρίβειας – «Ούτε ένα ευρώ στην αγορά»
Το καταναλωτικό κίνημα «δείχνει τα δόντια του» σε χώρες της Ε.Ε. και ετοιμάζεται για κινητοποιήσεις ενάντια στην ακρίβεια και τον πληθωρισμό που «ροκανίζει» τα εισοδήματα από το 2021 – Κάλεσμα σε μαζική αποχή από κάθε οικονομική συναλλαγή στις 19 Φεβρουαρίου απευθύνει ο ΙΝΚΑ.
Η συνεχιζόμενη ακρίβεια στα βασικά αγαθά έχει πυροδοτήσει «κύμα» αντιδράσεων, με τους καταναλωτές σε πολλές βαλκανικές χώρες να έχουν ξεκινήσει εκστρατεία για να μποϊκοτάρουν τα σούπερ μάρκετ ως «διαμαρτυρία» ενάντια στην αύξηση των τιμών των τροφίμων.
Σε αυτό το κλίμα, το ΙΝΚΑ – Γενική Ομοσπονδία Καταναλωτών Ελλάδος, με κεντρικό σύνθημα «Να μην ξοδέψουμε ούτε καν ένα ευρώ στην αγορά» καλεί σε μποϊκοτάζ το καταναλωτικό κοινό, την Τετάρτη 19 Φεβρουαρίου 2025, ως ένδειξη διαμαρτυρίας για την αύξηση των τιμών στην αγορά.
Στη σχετική ανακοίνωση που εξέδωσε η ομοσπονδία, αναφέρει: «Ας στείλουμε το μήνυμα ότι οι πολίτες έχουν τη δύναμη. Φτάνει πια η κοροϊδία, η αισχροκέρδεια και η κερδοσκοπία εις βάρος μας. Δεν αντέχουμε άλλο να μην τα βγάζουμε πέρα, να ξεμένουμε από χρήματα πριν καν τελειώσει ο μήνας. Στις 19 Φεβρουαρίου, δείχνουμε τη δύναμή μας!
Ας στείλουμε όλοι μαζί το μήνυμα πως αφεντικά της αγοράς είναι οι πολίτες καταναλωτές. Φτάνει πια με την κοροϊδία παραπλάνηση, αισχροκέρδεια, κερδοσκοπία εις βάρος των πολιτών καταναλωτών. Όλοι είμαστε πολίτες καταναλωτές και πόσο άλλο θα αντέξουμε να μην τα βγάζουμε πέρα; Φτάνει και δεν φτάνει να έχουμε λεφτά μέχρι τα μισά του μήνα. Πόσο ακόμα ανοχή; Μια ημέρα, είναι αυτή, που πρέπει να δείξουμε την δύναμή μας».
Η «επανάσταση του καλαθιού» “σαρώνει” τα Βαλκάνια
Η Κροατία φαίνεται να βρίσκεται στο επίκεντρο του κινήματος που τα τελευταία 24ωρα ταράζει την οικονομική επικαιρότητα στα Βαλκάνια. Όλα ξεκίνησαν από μια πρωτοβουλία που πήρε «φωτιά» μέσω των social media, όταν η σελίδα «Halo Inspektore» κάλεσε τους πολίτες να σταματήσουν τις αγορές τους για να εκφράσουν τη δυσαρέσκειά τους για τις υπερβολικά υψηλές τιμές προϊόντων και υπηρεσιών.
Η απήχηση ήταν τεράστια: την ημέρα του μποϊκοτάζ οι πωλήσεις μειώθηκαν κατά 53%, ενώ τα συνολικά έσοδα της λιανικής σημείωσαν πτώση 44% σε σχέση με την αντίστοιχη μέρα της προηγούμενης εβδομάδας. Μπροστά στη λαϊκή οργή, μεγάλες αλυσίδες σούπερ μάρκετ υποχρεώθηκαν να προχωρήσουν σε μειώσεις ή «πάγωμα» τιμών σε εκατοντάδες προϊόντα, αλλά οι καταναλωτές δεν φαίνεται να υποχωρούν, καθώς οι τιμές σε βασικά αγαθά παραμένουν έως 130% υψηλότερες από εκείνες άλλων ευρωπαϊκών χωρών.
Το παράδειγμα της Κροατίας ακολούθησαν σύντομα και άλλες χώρες της περιοχής.
- Σερβία: Η Ένωση για την Προστασία των Καταναλωτών «Efektiva» κάλεσε σε μποϊκοτάζ πέντε μεγάλων αλυσίδων λιανικής, καταγγέλλοντας αισχροκέρδεια.
- Σλοβενία: Η Ένωση Καταναλωτών αποκάλυψε ότι το κόστος βασικών ειδών διατροφής αυξήθηκε κατά 44% την τελευταία δεκαετία.
- Βόρεια Μακεδονία: Οι αλυσίδες σούπερ μάρκετ υποχρεώθηκαν να μειώσουν τιμές σε βασικά προϊόντα.
- Βοσνία και Ερζεγοβίνη: Οι καταναλωτές βρίσκονται σε αναβρασμό, καθώς οι τιμές στα ράφια είναι υψηλότερες ακόμα και από αυτές της Γερμανίας, παρά τους χαμηλότερους μισθούς.
- Μαυροβούνιο: Η κυβέρνηση στηρίζει δημόσια το μποϊκοτάζ, ενώ οι επιχειρήσεις προσπαθούν να το ανακόψουν με προσωρινές μειώσεις τιμών.
- Ρουμανία: Το μποϊκοτάζ έχει αποκτήσει πολιτική διάσταση, με την ακροδεξιά να προσπαθεί να εκμεταλλευτεί την οργή του κόσμου.