Back
Απατών

Νέο “κύμα” τηλεφωνικών απατών στον Δ. Θερμαϊκού: Υποδύονται υπαλλήλους της Οικονομικής Υπηρεσίας

Descriptive alt text
Διάρκεια ανάγνωσης: 6 λεπτά

Σε…επιδημία τείνει να μετατραπεί το φαινόμενο τηλεφωνικών απατών στον Δήμο Θερμαϊκού με νέες περιπτώσεις να βλέπουν το φως της δημοσιότητας αφού αυτή τη φορά επιτήδειοι παριστάνουν τους υπαλλήλους της Οικονομικής Υπηρεσίας του Δήμου – Εκπρόσωπος της ΕΛΑΣ μιλά στο ethermaikos.gr.

“Συναγερμός” σήμανε και στη Διοίκηση του Δήμου Θερμαϊκού, αφού εντοπίστηκαν νέες περιπτώσεις τηλεφωνικών απατών. Αυτή τη φορά, άγνωστοι προσποιούνται του υπαλλήλους της Οικονομικής Υπηρεσίας του Δήμου Θερμαϊκού και ζητούν στοιχεία τραπεζικού λογαριασμού με σκοπό να «τους κατατεθούν οφειλόμενα χρηματικά ποσά».

Η Διοίκηση του Δήμου, από την πλευρά της εφιστά την προσοχή των πολιτών, ενημερώνοντας πως «ουδεμία σχέση έχει με αυτά τα περιστατικά αφενός και αφετέρου ποτέ η οικονομική υπηρεσία του Δήμου δεν ζητάει από το τηλέφωνο προσωπικά δεδομένα και δη στοιχεία τραπεζικού λογαριασμού».

Σύμφωνα με τη σχετική ανακοίνωση, ο Δήμος Θερμαϊκού έχει ήδη καταθέσει αναφορά στη Δίωξη Ηλεκτρονικού Εγκλήματος.

“Εκστρατεία” πρόληψης και ενημέρωσης από την ΕΛΑΣ

Για τις ενημερωτικές δράσεις που πραγματοποιεί η Ελληνική Αστυνομία στα πλαίσια της πρόληψης από τέτοιου είδους εγκλήματα αλλά και τη σημασία του να μην πείθονται οι πολίτες μίλησε στο ethermaikos.gr ο Αστυνομικός Υποδιευθυντής Γ’ Βοηθός του Διευθυντή Ασφάλειας Θεσσαλονίκης Ταξιάρχου Κου Κωνσταντίνου Σ. Αθανασάκου, Δημήτρης Παπαοικονόμου.

«Οι πολίτες θα πρέπει να μην πείθονται εύκολα από άτομα, τα οποία τους πλησιάζουν ως γνωστοί ή συγγενικά πρόσωπα, προσποιούνται ακόμα και τους δημόσιους υπαλλήλους, γιατρούς ή και λογιστές», ανέφερε αρχικά ο κ. Παπαοικονόμου.

Και συνέχισε: «σε περίπτωση που μας πάρει κάποιος τηλέφωνο και μας πει ότι ένα στενό συγγενικό μας πρόσωπο, για παράδειγμα ο γιος ή η κόρη μας έχει τρακάρει, εμείς πρέπει να κλείσουμε το τηλέφωνο και να καλέσουμε το εν λόγω συγγενικό μας πρόσωπο ώστε να διαπιστώσουμε ότι είναι καλά, ότι δεν έχει συμβεί κάτι στην πραγματικότητα και ότι πρόκειται για απάτη.

Εξάλλου, οι απατεώνες δεν θα καλέσουν δεύτερη φορά. Άπαξ και κλείσουμε το τηλέφωνο δεν θα μας ξανά καλέσουν. Οπότε αυτό που λέμε πρωτίστως εμείς ως Ελληνική Αστυνομία στους πολίτες είναι να μην πείθονται εύκολα».

Ενημερωτικό φυλλάδιο της ΕΛΑΣ.

Αυτό που θέλησε να τονίσει ο κ. Παπαοικονόμου, είναι πως δίνεται μεγάλη σημασία στους ηλικιωμένους, για τους οποίους είναι και δυσκολότερο να διακρίνουν πότε ένα τηλεφώνημα είναι απάτη. Με σκοπό, λοιπόν, την προστασία των ηλικιωμένων, «προς ενημέρωση από την πλευρά της Ελληνικής Αστυνομίας έχουμε πραγματοποιήσει ημερίδες σε 38 ΚΑΠΗ στη Θεσσαλονίκη αλλά και σε περιφερειακούς δήμους, όπου τους ενημερώνουμε για τέτοια ζητήματα», σχολίασε ο κ. Παπαοικονόμου.

Ραγδαία αύξηση και των εγκλημάτων “Smishing”

Το Smishing, γνωστό και ως phishing μέσω SMS, συνιστά μια μορφή απόπειρας ηλεκτρονικής απάτης η οποία πραγματοποιείται μέσω σύντομων μηνυμάτων κειμένου (SMS).

Σύμφωνα με τον κ. Παπαοικονόμου, μπορούμε να εντοπίσουμε πότε ένα μήνυμα είναι κακόβουλο «εφόσον το μήνυμα προέρχεται από άγνωστη επαφή η οποία δεν είναι καταχωρημένη στη συσκευή μας, δεν πρέπει να το ανοίξουμε. Το ίδιο ισχύει και με τα mail.

Ενημερωτικό φυλλάδιο της ΕΛΑΣ.

Σε πολλές περιπτώσεις λαμβάνουμε mail όπου στο τέλος υπάρχει ένα link που μας παραπέμπει σε ένα πανομοιότυπο περιβάλλον με αυτό των κοινών ebanking. Ωστόσο, η σελίδα αυτή είναι πλαστή. Τη βλέπουν οι απατεώνες σε δικό τους υπολογιστή και στη συνέχεια, θα πουν ότι πρέπει να μας επιστραφούν κάποια χρήματα, και ζητούν να τους δώσουμε τον τετραψήφιο κωδικό που θα λάβουμε με μήνυμα στο κινητό μας ή στο Viber.

Από εκεί και πέρα, αν δώσουμε αυτόν τον κωδικό έχουν πλήρη πρόσβαση στον τραπεζικό μας λογαριασμό και μπορούν άμεσα να αφαιρέσουν όλα τα χρήματα που υπάρχουν στις καταθέσεις του συγκεκριμένου λογαριασμού».

Ο ρόλος της Αστυνομίας στις τηλεφωνικές απάτες

Δεν είναι λίγες οι περιπτώσεις όπου δυνάμεις της Ασφάλειας έχουν συνδράμει άμεσα σε πολίτες που έχουν απευθυνθεί στην Αστυνομία για περιπτώσεις τηλεφωνικών απατών, πραγματοποιώντας μάλιστα επιχειρήσεις.

«Ένας πολίτης που καταλάβει ότι βρίσκεται σε επικοινωνία με έναν απατεώνα μπορεί να καλέσει από άλλη συσκευή το 100, χωρίς ωστόσο να κλείσει το τηλέφωνο στον απατεώνα. Αυτή είναι η πρώτη κίνηση.

Είχαμε μία παρόμοια περίπτωση με μία κυρία 55 ετών εδώ στη Θεσσαλονίκη, πριν από δύο έτη, την οποία τη διαχειριστήκαμε εμείς ως Υπηρεσία. Η κυρία την ώρα που την απασχολούσαν απατεώνες στο τηλέφωνο ζήτησε με νοήματα από τη γειτόνισσα να καλέσει το 100, όπως και έγινε.

Στη συνέχεια, πήγα ο ίδιος με υπηρεσιακό πολιτικό όχημα, προσποιούμενος ότι είμαι ταξιτζής για να την πάω υποτίθεται να βγάλει χρήματα από την τράπεζα. Με υποδείξεις μας, όσο μιλούσε τηλεφωνικά με τους απατεώνες, έκλεισε μαζί τους ραντεβού, όπου εμείς εκεί με δυνάμεις της Ασφάλειας είχαμε στήσει επιχείρηση και εκεί συλλάβαμε το άτομο που είχε έρθει για να παραλάβει το χρηματικό ποσό.

Αυτοί συνήθως είναι “μπροστινά χέρια” όπως τους αποκαλούμε, δηλαδή συνεργάτες των οργανώσεων, αφού τα τηλέφωνα προέρχονται κυρίως από το εξωτερικό, συνήθως από τη Βόρεια Βουλγαρία, όπου εκεί έχουν προφυλακίσει πάνω από εννέα άτομα σαν εγκεφάλους τέτοιων εγκληματικών οργανώσεων που σχετίζονται με τηλεφωνικές απάτες.

Μόλις ενημερώσουν το 100, θα πρέπει να απευθυνθούν στο τοπικό Τμήμα Ασφαλείας όπου θα πρέπει να καταθέσουν. Παλιότερα η απάτη ήταν κατ’ έγκληση διωκόμενο αδίκημα και έπρεπε να καταβληθεί ένα χρηματικό ποσό ύψους 100€. Ωστόσο, τους τελευταίους μήνες αυτό έχει αλλάξει και πλέον ακόμα και η απόπειρα απάτης θεωρείται αυτεπάγγελτο αδίκημα, άρα εφόσον ο πολίτης απευθυνθεί στο Τμήμα Ασφαλείας θα ξεκινήσει δικογραφία, έστω και κατά αγνώστων αν δεν έχουμε άλλα στοιχεία και από και πέρα το Τμήμα Ασφαλείας θα διαπιστώσει ποια είναι τα άτομα που επιχείρησαν στη συγκεκριμένη απόπειρα απάτης», θα σχολιάσει ο κ. Παπαοικονόμου.

“Δυσοίωνο” το μέλλον για την καταστολή των απατών

Σε ερώτηση για το αν εντοπίζεται αύξηση στις περιπτώσεις τηλεφωνικών απατών ή απόπειρες απατών μέσω μηνυμάτων και mail, ο κ. Παπαοικονόμου τόνισε ότι «δυστυχώς αυτού του είδους το έγκλημα δεν σταματάει. Το τελευταίο διάστημα έχουμε πάρα πολλές περιπτώσεις όπου υποδύονται τους λογιστές των παιδιών τους και προσπαθούν να αποσπάσουν χρηματικά ποσά.

Εδώ οφείλω να επισημάνω ότι τα περισσότερα μένουν στην απόπειρα, καθώς δεν έχουμε πολλά τελεσμένα, παρόλα αυτά συνεχίζεται το φαινόμενο, είναι πρόβλημα και είναι δεδομένο ότι θα αυξηθεί και το επόμενο διάστημα.

Κάνουμε προσπάθειες για να συλλέξουμε νέα δεδομένα αλλά σίγουρα ο κόσμος πρέπει να προσέχει, να μην πείθεται».

Μπορείτε να βρείτε αναλυτικά τις ειδικές συμβουλές για αποφυγή εξαπάτησης πολιτών εδώ.
Μπορείς να διαβάσεις:

Δ. Θερμαϊκού: Δεκάδες “καταγγελίες” για τηλεφωνικές απάτες – Ζητούν τραπεζικούς λογαριασμούς για δήθεν επιστροφές φόρου

Post a Comment